Onze Unimog valt onder de ‘middelzware’ serie, type U1550L, serie 437.1, gebouwd van 1989 t/m 2002. Met bouwjaar 1989 was het één van de eersten en van het exacte type (437.111) zijn er 2364 gemaakt.
De motor is een Mercedes OM366A, een 6 liter, 6 cilinder ‘in lijn’ turbo diesel motor van 155PK en 540Nm koppel. Het ding heeft maar liefst 8 versnellingen voor en achteruit. Met de 14.5R20 banden heeft-ie een theoretische topsnelheid van … tromgeroffel … 96,5 km/u.
Met een leeggewicht van rond de 5 ton heb je er een groot rijbewijs voor nodig.
Hier is meer informatie te vinden over Unimogs.
Het ontwerp
En dan het ontwerp… het valt nog niet mee. Een paar dingen zijn ons wel duidelijk:
- de hoogte mag maximaal 290cm zijn
- vanwege de maximale hoogte, moet er een hefdak komen
- er moet een doorgang komen van cabine naar camperbak
- er komt een douche, geen douche, toch een douche, geen douche maar wel een wc in
- een fatsoenlijke ruime zit-plek