Een Unimog heeft een heel flexibel chassis, dat is fijn voor terrein rijden en is één van de redenen waarom deze voertuigen daarin zo goed zijn.
Maar, de camperbak moet uiteraard niet zo gaan torderen: dan gaat de boel kapot. Er moet een zogeheten ‘subframe’ komen. Het idee is dat deze constructie de camperbak aan het chassis verbindt en de beweging van het flexibele chassis kan opvangen, zonder dat de camperbak kapot gaat.
We verbinden het subframe op 4 punten met het normale chassis, met de verbindingspunten in een ruit-vorm. Het voorste en achterste punt zijn links/rechts ‘flexibel’ vanwege een draaipunt en de middelste voor/achter ‘flexibel’ vanwege een rubber tussen de verbindingsdelen aan het chassis.
Martijn tekende (een deel van) het Unimog chassis na en tekende er een frame, inclusief bevestiging op. Het idee was, dat de camperbak op dit frame gemonteerd zou worden.
Later kregen we de tip om het frame in de vloer te integreren, zodat het geheel wat lager komt te liggen: de boel moet niet onnodig hoog worden.
We maken het ontwerp af, laten de onderdelen uitsnijden en het in elkaar zetten kan beginnen!